Wednesday, July 20, 2011

KasiH HaiWan vs KasiH MaNuSia...


Ibu kucing ini menjaga 6 ekor anaknya seekor diri tanpa bapa kucing di sisi.

Ibu kucing ini juga memberi susunya kepada 6 ekor anaknya.



...Mari bandingkan dengan anak2 manusia ini pula...




Apa salah bayi-bayi ini???

Dimanakah ibu mereka???

Adakah mereka inginkan begini????

Dalam pengamatan saya, ibu kucing lebih mulia dari ibu bayi2 yg dibuang seperti di atas.

Sampai hati mereka membuang insan yang tidak berdosa seperti ini. Di akhirat kelak, bayi2 ini akan datang pada ibunya dan bertanya; apa dosa saya ibu? Kenapa saya diperlakukan sebegini ibu? Maka pada saat itu, jawablah kamu dihadapan Allah.

Sesungguhnya Allah SWT berfirman dalam Surah al-Nisa ayat 93 yang antara lain maksudnya, “Dan siapa yang membunuh seorang mukmin dengan sengaja, maka balasannya ialah neraka jahanam, kekal ia di dalamnya, dan Allah murka kepadanya dan melaknatnya serta menyediakan baginya azab seksa yang besar.

Firman Allah lagi dalam surah Al Israa’ ayat 15.

“Barangsiapa yang berbuat sesuai dengan hidayah (Allah), maka sesungguhnya dia berbuat itu untuk (keselamatan) dirinya sendiri; dan barangsiapa yang sesat maka sesungguhnya dia tersesat bagi (kerugian) dirinya sendiri. Dan seorang yang berdosa tidak dapat memikul dosa orang lain, dan Kami tidak akan meng’azab sebelum Kami mengutus seorang rasul”.

Begitu ramai manusia lain yang tidak dikurniakan Allah dengan zuriat. Maka beruntunglah sesiapa yang dikurniakan Allah dengan zuriat. Jadi kenapa mereka ini tidak bersyukur? Mungkin orang yang membuang bayi ini adalah golongan yang pernah terlanjur, nauzubillah. Maka, jalan pintas buat mereka adalah dengan membunuh atau membuang saja bayi2 ini. Bertaubatlah, sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun.

Walaupun anda membenci bayi ini kerana dia adalah hasil perbuatan terkutuk anda, namun mereka tidak bersalah. Andalah yang bersalah! Jaga dan didiklah anak2 ini dengan ilmu duniawi dan ukhrawi, insyaAllah...dia akan menjadi anak yang soleh/solehah. Sesungguhnya doa anak yang soleh/solehah akan menerangi anda di alam barzah nanti.

...Allah Maha Mengetahui...



No comments:

Post a Comment

love


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

palastine