Sunday, October 14, 2012

Kepentingan Focus di Dalam Kelas..^^

Alhamdulillah, akhirnya saya telah menamatkan 2 minor posting which r Ophthalmology and Ear Nose & Throat [ENT].

Belajar dalam masa hanya 2 minggu untuk satu minor posting seperti tidak cukup... Sesungguhnya ilmu Allah itu amatlah luas. Walaupun organ sekecil mata, tapi terlalu banyak benda yang kita tidak tahu...

Cabaran dalam posting kali ini amatlah berbeza. Ianya memerlukan skill mata yang tinggi. Menggunakan sejenis alat yang dipanggil 'ophthalmoscope' bukanlah sesuatu yang mudah. Saya yang masih belum memiliki ophthalmoscope sendiri mengalami sedikit kesukaran. Alhamdulillah, sahabat saya Syafira meminjamkan saya ophthalmoscope-nya dahulu. Harganya sedikit mahal iaitu RM 700, so saya masih tak mampu nak beli awal. Perlu menunggu biasiswa JPA masuk...tapi sekarang saya dah memiliki ophthalmoscope sendiri...ini pon berkat share duit ngan ayah. Terima kasih ayah..saya sayang ayah.. =)

 My new opthalmoscope looks like...
 Short-case saya tidak berapa bagus. Saya tak dapat memberitahu 'funduscope finding' saya dengan tepat. Case yang saya dapat adalah Age related maculopathy disease [ARMD]. Saya tak aspect penyakit ini keluar sebagai short-case sebab waktu klinik, tak pernah ada case ni. Pengajarannya adalah kene prepare semua penyakit, don't depends on what you predict! Alhamdulillah, Pakar yang menjadi examiner saya memberikan kata-kata yang melegakan hati saya. 'YOU PASS' Syukur...Alhamdulillah.. =)

the DRUSEN at macula that I should discribe to examiner... 
Habis sahaja posting 'mata', saya memasuki posting ENT. Kali ni saya belajar dengan surgeon-surgeon yang sporting...Dari dulu saya sangat 'admire' dengan surgeon. jangan salah faham pulak yer...kenapa? Kalau di barat, surgeon ni dipanggil 'hand of God'. betulke? Mereka sangat skillful dengan kepakaran mereka. Sangat bijak dan mempunyai ingatan yang bagus dan jugak sempoi...hehe. Tapi, sehebat manapon mereka, Allah Maha Berkuasa yer... bersyukurlah Allah mengurniakan kebolehan seperti itu.

3 orang pakar ENT Hospital Ampang, Mr Sushi, Mr Shahrul and Miss Revadi... kelas yang paling happening adalah kelas Mr Sushi. Benda yang basic perlu tahu..[tubothympanic vs atticoantral, ethmoidal vs antrocoanal polyp dll]. Dia cakap kita kena ulang-ulang benda yang kita baca, macam parrot, baru lekat dalam kepala. Dia juga memberi kami semangat untuk menjadi doctor yang 'safe'. Houseman adalah gate keeper sebelum refer kepada specialist. So, our action must be safe and we should know when to refer patient!!! If not, patient is in DANGER!!!

Mr Shah pulak suka tanya anatomy...paling penting kene tahu how to examine facial nerve. The course of facial nerve tu memang wajib tau... Mr Shah ni suka bagi hint2x exam dalam kelas. Setiap seminar or class ada sahaja benda yang dia suruh kami cari. Sehinggalah saya menyesal ketika ujian OSCE di mana saya tak dapat jawab soalan technique to wean off the tracheostomy... Saya tau, tak baik menyesal pada benda yang dah berlaku...pengajarannya adalah lain kali dengar dan buat apa yang cikgu suruh dalam kelas yer!!! 

tracheostomy.....

the answer is: downsized or a smaller sized to allows the stroma site to shrink in size to accumodate the smaller sized tube and capping trial.

Short-case saya pulak adalah bilateral middle ear with effusion, post-myringotomy + grommet. Again, I only can saw one grommet at left ear...but my diagnosis is right for this time. Soalan yang saya tak dapat jawab adalah why the incision is at anterior-infirior aspect of tympanic membrane.  

tympanic membrane with grommet...

the answer is: the incision at anterior-inferior is to follow the fibres of TM and we want to minimize the damage to the fibres and at the same time it can hug the grommet...

Pengajaran dari soalan ini, you must stimulate your brain to think more!!!!!!!


Akhir kalam, sama-sama kita tadabbur ayat al-Quran ini;

Dia menciptakan kamu dari tanah kering seperti tembikar dan Dia menciptakan jin dari nyalaan api tanpa asap. Maka nikmat TuhanMu yang manakah yang kamu dustakan? 
[ar-Rahman: 14-16]

Az-ZahRa: jumpa lagi pada entry akan datang n lets upgrade our iman, OK!!!








2 comments:

  1. bakpo gelak?? hehe...
    trm ksh nik..slmt berjaya jgk, kejayaan tu x datang dgn mudah tanpa pengorbanan... KEEP ON FIGHTING!!!

    ReplyDelete

love


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

palastine