Friday, July 1, 2011

Tahniah Imam Muda Hassan!

Assalamualaikum w.b.t





lirik HambaMu;

OWh ho..
Mawi:
Ke arah satu perjalanan
Dalam sebuah kehidupan
Demi untuk mengecapi
Hasrat murni di dalam hati

Usaha dengan doa itu,
Masanya akan tiba
Dengan restu Illahi
Kelak pasti akan ditemui

C/O (dua-dua)
Suluhkan cahaya hati di terang
Tunjukkan jalan
Seandainnya hilang
Tegakkan perjalanan
Yang bakal ditempuh

Tegakkan semangat bila runtuh,
Setibanya disisimu ku berserah,
Terimalah aku
Hamba mu Allah

Owh ho owh ho
Hambamu Allah.....

Mawi

Sekiranya takdir menguji
Cekalkan hasrat dihati
Semoga kesusahan bisa
Mengajar erti terus azam

Akhil Hayy

Usaha dengan doa itu,
Masanya akan tiba
Dengan restu Illahi
Kelak pasti akan ditemui

Suluhkan cahaya hati di terang
Tunjukkan jalan
Seandainnya hilang
Tegakkan perjalanan
Yang bakal ditempuh

Tegakkan semangat bila runtuh,
Setibanya disisimu ku berserah,
Terimalah aku
Hamba mu Allah

Tahniah diucapkan kepada Imam Muda Hassan yang menjadi juara IM2 kali ini. Terima kasih Ustaz Muhammad Uthman el-Muhammady yang sudi mejadi juri pada kali ini. Soalan berdasarkan hadith Rasulullah s.a.w yang berkaitan pemimpin amat bertepatan dengan keadaan masa sekarang.


“Setiap kamu adalah pemimpin dan setiap kamu akan ditanya mengenai kepimpinannya. Imam (pemerintah) adalah pemimpin dan akan ditanya mengenai kepimpinannya. Suami adalah pemimpin dan akan ditanya mengenai kepimpinannya. Wanita adalah pemimpin di rumah suaminya dan akan ditanya mengenai kepimpinannya. Khadam (orang gaji) adalah pemimpin kepada harta benda yang diamanahkan kepadanya dan dia akan ditanya mengenai kepimpinannya. Tiap-tiap kamu adalah pemimpin dan kamu akan ditanya mengenai kepimpinan kamu.” (Hadith riwayat al-Bukhari, Muslim, Abu Daud, al-Tirmizi dan Ahmad)


Rasulullah saw bersabda: ” Tujuh orang yang akan dilindungi Allah dalam naungan-Nya yaitu: Imam (pemimpin) yang adil; pemuda yang tumbuh dewasa dalam beribadah pada Allah; orang yang hatinya selalu terikat pada masjid; dua orang yang saling mencintai karena Allah, berkumpul karena Allah dan berpisah karena Allah pula; seorang lelaki yang dirayu oleh seorang wanita yang mempunyai kedudukan dan kecantikan tetapi ia menolaknya seraya berkata ‘Aku takut kepada Allah’; orang yang bersedekah sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang diperbuat oleh tangan kanannya; dan seorang yang berdzikir kepada Allah sendirian lalu menitikkan airmatanya.” (HR. Bukhari Muslim)

p/s: harapan saya agar pemimpin Malaysia akan datang adalah pemimpin yang adil dalam menegakkan hak Allah dan hak manusia lain, ensyaAllah. Mari sama-sama berdoa.



2 comments:

  1. semoga setiap individu menjadi pemimpin yang diharapkan..dan tidak hanya berakhir di sini sahaja dlm konteks program realiti tv..hehe

    jom berusaha ke arah yang lebih baik..^^

    ReplyDelete
  2. ensyaAllah...

    Jom Berusah ke Arah yg Lebih Baik..^^

    Syukran 4 da komen..

    ReplyDelete

love


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

palastine